Radish software s.r.o.

Tenhle příspěvek je vytvořen z pokladů, které jsem nalezl na svém disku při posledním velkém úklidu.
Na gymnáziu jsme s Mirkem Černým vytvořili skupinu Radish Software (česky „Ředkvička software“ 🙂 ). Pod tímto logem jsme stvořili několik programů. Ale moc velkou týmovou práci nešlo. Většinou to bylo tak, že někdo něco naprogramoval, a hodil na to společné logo. Připomínám jen, že se jednalo o polovinu devadesátých let, kdy v televizi běžely seriály Beverly Hill, Pobřežní hlídka a Bill vydal své Windows 95. Všechny programy zde jsou napsané v jazyku Pascal, který byl v té době velmi populární, a jako jediný se na naší škole vyučoval.

Stáhnout kompletní tvorbu Radish software si můžete ZDE. Bohužel na nových počítačích vám to asi už nepoběží, ale pokud jste trochu šikovní v emulování, podaří se vám to rozchodit.

radish

Naše logo

A nyní k naší tvorbě: Mirek udělal hru Poker nebo editační program RText98. Já vytvořil hru Bloudirint, nebo komprimovací program RAD. Jeho nevýhodou bylo, že zkomprimovaný soubor byl větší než ten původní, nezkomprimovaný 🙂
Poznámka: V některých programech používám knihovnu rdelay.tpu. Má jednu důležitou funkci, a to odstranit chybu Runtime Error 200: Division by zero, která vznikla při používání pragramů v pascalu na procesorech s větší rychlostí než 200 mHz. Pokud se budete pokoušet programy kompilovat, tato potřebná knihovna je někde mezi programy v balíčku. V některých programech je zase vyžadována knihovna crt2.tpu. Je to moje vlastní knihovna, rovněž v balíčku.

A nyní několik našich nejlepších výtvorů:

Pif-Paf

Zvláštní kategorií je hra Pif Paf. Napsal ji Mirek, a princip byl jednoduchý – dva kovbojové proti sobě stříleli. Jednoho ovládal počítač, druhý hráč. Verzi 2 jsem vytvořil já přepsáním kódu původní hry. Princip byl stejný, grafika jen mírně vylepšena, rozdíl byl hlavně v optimalizovaném kódu.

pifpaf
Krev na tabuli

Prostou změnou textur hry Pif-Paf vznikla hra Krev na tabuli (kreslil jsem je já, Pif Paf bylo kompletně dílo Mirka). Po sobě nestříleli kovbojové, ale byl to student proti učitelům. První level byl učitel češtiny s pistolkou, druhý level profesor matematiky s kulometem, třetí ředitel s bazukou. Dnes už bych nic podobného nenapsal, hlavně kvůli několik tragédiím, kdy studenti ve škole stříleli po svých spolužácích a učitelech. My jsme tím ale nemysleli nic špatného, nechtěli jsme po nikom střílet, jen se bavit. Vytáhnout na učitele nebo kamaráda pravou zbraň by nás nikdy ani nenapadlo, šlo jen o absolutně nevinnou zábavu.
S hrou Krev na tabuli je spojena i jedna veselá historka. Ve škole se tahle hra stala moc populární, a brzy se rozšířila na všechny počítače ve škole. Tím se stal velmi populární Mirek Černý, protože když se zmáčklo ESC pro ukončení programu, na pár vteři se objevila závěrečná obrazovka s textem: „Děkuji vám za hraní této hry. Autor Miroslav Černý ze Sekundy, Opletalova 178, Kutná Hora.“
Jednou jsme s Mirkem cosi potřebovali ve školní knihovně, a tak jsme zašli za správcem sítě a knihovníkem v jedné osobě. Tenkrát to dělal jeden člověk. A tak když jsme se ptali po jedné knížce, řekl jen „Malý moment,“ a začal hledat záznam o ní v počítači. Bohužel se mu pod kurzor myši připletla naše hra. „Zatracený Černý! Já ho tak dostat do ruky! Tohle je všude na všech počítačích, nestačím to mazat!“
Měli jsme co dělat, aby jsme se nesmáli nahlas. Hlavně Mirek vedle mě. Naštěstí Mirka neznal, protože vypadal, že má chuť ho zabít. A kdyby zjistil, že stojí jen půl metru od něj…

krev1 krev2

Radish TEXT 98

Tenhle program vytvořil Mirek Černý. Má jen jednu funkci – Random. Po její aktivaci rozhhází náhodně všechny slova v textu. Náš spolužák Tomáš pomocí něho tak skládal surrealistické básničky. Na prvním obrázku je vidět i původní ikona programu.

rtext98_1
Oběšenec

Velmi jednoduchá, ale stále hratelná hra. Je to nadčasová hra, jejíž grafika ani přes svůj věk nezastarala 🙂

obesenec2
Bloudirint

Moje asi nejlepší hra v jazyce Pascal. Když jsem nedávno po víc jak patnácti letech viděl svůj starý zdrojový kód, užasl jsem. Čistý, úhledný, bez duplicit… sice ne bez chyby, ale vzhledem k tomu, že se jedná o jeden z mých prvních programů, je to neuvěřitelně dobrá práce.

bloudirint_2
Nedávno jsem udělal remake v C++ a OpenGL grafikou. Program už je hotový a funkční, ale se zdrojovým kódem ještě nejsem moc spokojený. Až ho doladím, dám to sem jako samostatný příspěvek.

Příspěvek byl publikován v rubrice Programování se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.